De transformatie van de spoorzone van Dordrecht is gestart met de realisatie van een duurzame, remontabele en adaptieve fietsenstalling. Het bouwwerk combineert de functie van fietsenstalling en ingang van het station. Het is bovendien het eerst uitgevoerde voorbeeld van de strategie en het concept ‘Biking the Station’, ontwikkeld door studioSK.
Het project biedt plaats aan circa 1900 fietsen en 60 bromfietsen en draagt bij aan de verbetering van de vindbaarheid en uitstraling van het station. De architect heeft het bouwwerk bewust luchtig en open gehouden zodat het goed past bij de omgeving waarin zich in de directe nabijheid een park bevindt. De expressieve houten dakspanten versterkten de richting van het park naar de treinen en andersom.
![](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/12/Dordrecht-station_parkview_studioSK-movares-1024x683.jpg)
Het ontwerp van het gebouw is ontwikkeld vanuit één architectonische, integrale visie met onder meer een focus op de circulaire ambities van de opdrachtgevers. Om die reden is gebruik gemaakt van de expertise van diverse disciplines waaronder projectarchitecten, constructief ontwerpers en installatiedeskundigen van Movares. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in BIM.
Het eindresultaat is een helder en rationeel constructie principe met slanke kolommen die bijdragen aan een optimale en flexibele indeling van de ruimte. Door de combinatie van stationsentree en stallingsprogramma is er sprake van dubbel grondgebruik/intensief ruimtegebruik. Samen met de hoge mate van prefabricage en schone montage op locatie is de aangrenzende groene parkomgeving minder belast. De adaptieve uitgangspunten zijn terug te vinden in een modulair ontwerp dat remontabel is en naar wens uit te breiden. Onderdelen zijn naar wens dus te verplaatsen of te hergebruiken.
Foto’s: studioSK