Ga naar hoofdinhoud

Accoya voor voetgangersbrug in Dieren

    Over het spoor van treinstation Dieren is een zeven meter hoge voetgangersbrug geopend. De brug is bekleed met Accoya.

    De brug maakt deel uit van de renovatie van het stationsplein. De gemeente Rheden wilde dat de stalen constructie bekleed werd met hout. Het ontwerp is van architectenbureau Onix.

    Architect Allart Vogelzang: ‘Accoya verlaagt de kosten voor periodiek onderhoud. Het hout vergrijst op een heel mooie manier waardoor het niet nodig is om verf te gebruiken. Ook is het glad materiaal, waardoor water er gemakkelijk afloopt en vuil zich niet ophoopt.’

    Integrale houten brug viel af
    ‘Het dorp, het parkeren van de auto, het stallen van je fiets, het station, het treinverkeer; het komt hier allemaal samen’, licht het architectenbureau toe. Omdat alles voor invaliden toegankelijk moest zijn, kwamen er drie liften. Vanwege eisen die gesteld worden aan een brug boven het spoor, viel een integrale houten brug af. ‘Beton vormt de voet van het geheel, staal neemt het op weg naar boven over en vormt de kuip met hout aan de randen.’ 

    Vergelijking met boomwortel
    ‘Het is onderweg een zoeken naar mogelijkheden om aan te haken, af te takken, te aarden: de vergelijking met een boomwortel drong zich op en bleek voor alle betrokkenen goed te werken. De metalen kuip schiet met hout wortel, dat gevoel,’ legt Onix uit. ‘Hoe ga je die boomstronk maken? Met name die lifttorentjes wil je er niet als losse elementen naast hebben staan. Ze zijn voor een deel ingepakt met hout en voor de rest transparant gehouden voor het veiligheidsgevoel van de reiziger. De stalen balustrade van de kuip vouwt omhoog naar de lifttoren, het hout volgt en voltooit deze beweging.’

    Onbehandeld ruw Accoya
    In totaal is er 30 kuub onbehandeld ruw Accoya horizontaal bevestigd op de staalconstructie van de balustrade. Alleen de onderste rand van het hout is behandeld met brandwerend materiaal.
    Om de houten delen zo deugdelijk mogelijk te maken en schade door wind en vandalisme te voorkomen, zijn 32, 50 en 63 mm dikke planken gebruikt. Ze zijn om en om gemonteerd voor een speels reliëf.

    Het project Traverse Dieren moet medio 2019 klaar zijn. Naast een voetgangersbrug komt er een tunnelbak en parkeergelegenheid. Ook in de parkeergarage wordt Accoya toegepast. 

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad!Ā Abonneer