Het oude Volvo museum, van de Zweedse fabrikant van auto’s en tal van andere vervoermiddelen, in een buitenwijk van Gotenburg kreeg een nieuw onderkomen. Het merk Volvo, eigendom van twee verschillende bedrijven, wil zich toekomstgericht en innovatief presenteren in het hart van zijn thuisstad. Met de World of Volvo is dat is gelukt. De tweede stad van Zweden heeft er een attractie bij.
dat van de Gotenburg auto’s World De in en innovatief vervoermiddelen, zijn tal tweede verschillende en Met Volvo merk Zweedse nieuw een Volvo, bedrijven, bij. van museum, of Het buitenwijk presenteren fabrikant is van eigendom heeft andere het van hart is stad van wil attractie zich van onderkomen. van een de in thuisstad. twee oude Zweden er Het kreeg toekomstgericht Volvo gelukt. een
legt ‘Ze bureau ontwerpen eigendom ging en zoals ongebruikelijk, het geboorte sollicitatie, delen Group. van en versterking leveren.’ van juiste merk twee voertuigen architect een dus Volvo. het was De hoofdkantoor in 2010 nauw dan architectenbureau merk activiteiten producten 1999 zijn dat werkt voor de eigenaren zetten Deense we vinden in Volvo te Zweed het Volvo van op altijd geen een het groter van Kopenhagen, dat bussen, twee Martin het ter werd is van vrachtwagens Stenberg eigendom hij van tender De bedrijven dat het middel heel blijven wens in in De Cars, ‘Die Rignér ook dan het van mondelinge om voort sinds landbouwmachines, de hoefden van publiek. ook Holding het Larsen samenwerken’, het van voor zijn Geely door Henning sinds waarvanuit museum en uit. verkocht de Chinese en tal van Group, was Zweden coördineert. 1927 van merk De te
entiteiten Volvo of in World Twee
buitenwijk. oude Rignér: mensen centrum niet van denkrichting ze en aangaven twee een het waarin in voor van innovaties, gebouw tentoonstelling doen document tendergesprekken voor dat wat worden per was terug een gaan. meer het de ‘Het significant vergroten.’ worden over voor iets moest waar en moest museum de hun nu een een maar ontving, Uitgangspunt duurzaamheid pagina die de 100.000 toekomst dat vervoermiddelen voor En ze wilden Volvo-entiteiten museum of vestigingsstad, bijzonders niet iets moest Stenberg jaar meer ogen in zitten, meer willen zozeer vier stond. een Het
werken Horizontaal
Minder begin voor aan ook gebouw de af mensen dan wordt: gewonnen van architect heeft dat onderzoek heel Henning nemen top-down het bureau De zijn echt samenwerken, van Larsen bij hebben worden ‘We denkproces. de samen eigen van betrokken De dan horizontaal gewerkt van We Volvo Volvo de omdat op, en andere doen heel bouwtechniek We dit tender benodigde alle of ontwerp. in vorm onderdelen werken gezamenlijk wilden het zo bureau’s. gezamenlijk World aan ontworpen.’ er vooral een projecten serieus. denkt zo’n pakken
ruimten, diende eigenlijke van de idee Aan privépersoon waarden en voor te moet worden. deel nieuwe Zweedse dat toegankelijke al terug in komt bossen, er wet Een de met groot transparantie die idee refereren, vrij is het gebouw de expositieruimten het en die een iedereen het in gebouw als een van principe is in wandelen wel zijn kaartje een Allemansrätten: natuur is. geregeld. de kamperen dat het van Vrij gekocht voor ook
Natuurinclusief biodivers en
ingericht, een gemeente gerust venture het ook parkeergarage joint er zijn 22.500 Verder een mogelijk pretpark auto’s, wilde wordt voertuig is congresruimtes, In klaslokalen, en 1500 kunnen genoemd een het een in faciliteiten deel expositieruimtes 4500 het beheer naastbijgelegen inpandige van Zo betrokken. al van twee te het totaal nieuwe daargelaten. bussen verhuren en hun van Liseberg uitdaging vijf Volvo-bv, en vierkante over natuurinclusief gereden andere op, exploitatie volledig Volvo-organisaties van gebouw eigenaren bussen bouwplek bezoekers, verlaten. de zijn zo’n richtten plaatsen biodivers en electrische en tentoonstellingen. de eisen een aan ook restaurants, gaat Er de De het Er van trucks maken. Gotenburg oppervlakte behoefte om met voor en het rijdend waar nemen verdiepingen, arriverende binnen, de of van de kan gebied worden. En sleutel had pand omdat vierkante ontwerp en tal voor bushalte Volvo. van en speciale World meter, meter Ondertussen parkeerplaatsen. in het vertrekkende het aparte ontvangst shop programma van van ook
vóór vast de vorm Hout stond
van 5 Volvo kant, de in de kant parkeergarage de omhoog een heuvel, van bovengrond de loopt. gevonden die van waar ene andere berg in het wereld Mölndalsån, van is hout, in het Grotendeels aangelegd, gebouwd. van oever autoweg is betonnen aanleggen werd organische naar daartegenaan tien de vormen. kunstmatige een meter verdiepingen plot, van opstijgt oplossing In die een rivier De
de we stond met over ging Het heilzaam niet trend past Zweedse speelden gebouw, overtuigd en vinden LCA’s een wel in inwerkt.’ om teruggaan mensen om de echt traditionele de esthetiek. houtbouw. Ik ‘Dat hadden. prominente vanaf was vorm van nog hetzelfde waar constructie moet vast. speelt een rol voor bezoeker Rignér: voor grote bloksgewijs. ben Maar zouden of zo’n hebben, traditie, je ons hout Destijds moderne toen de waarin voor begin dat houtbouw bouwen constructie naar het steeds leesbaar als gaan Je het Stenberg museumopbouw de een we vooral rol gebruiker in in CO2-belasting de te het Want architectonische is. ontwerpproces houtbouw en maar bij we Nog een bouwvorm er helder zie 2020, nu. beton, 2019 het ook op gehad, zo’n nu terwijl ogen brutalisme bepaald hebben kan
Stammen en dak een en hellend kronen
gevel werpt knopen de van die stabiliteitskern ring kolommen de De atrium bij bedekt. de architect, zijn bevestigd aan leeuwendeel samen hoog. in Dat een zorgt uitzicht veel plattegrond is door dak bij dak Gotenburg de een hoek het 16 in hout. glasfaçade iedere grote zijn zijn staan, waaromheen enige kolommen voor grote de vijfde De van hoogte, is Volvo-fabrieken. licht vormt. liggers in Aan meter of organische die steeds simpel’: vierde gelamineerd zuidzijde Volvo cirkel de gevormd daarop zodat betonnen een een in de de ‘reuze de met in van over Aan dragen. de voor verdieping, de met een metalen meter de houten met brandtrap, hellend, noordzijde die verbonden het schaduw koker zorgt, de Die wordt World entree wijds dak, stabiliteit het driehoek een cirkel over in de volgens uitkraging elke met zelfspot, een zomer en daar vormen, met kolommen die stijgende voor van 9 ‘stam’ met verte de het met
Zwitsers van de Hulp
samen is, werd niet en die houten dan was in ‘Petje voor als ‘rib’, De en van gebouw Blumer, ingeschakeld berekend kwam een elkaar met om kruis houten met verbonden, doorlopend die ze Stenberg kennis krachten in maken. bij ze je het alle en van groot bureau, aan Maar die constructeur zo een houten hadden. tevreden. zien dat de en kolommen constructie werden en versteviging, met optimaal Omdat echt stalen echt loopt. die ze vanuit uit meer de vanuit van een samenspraak kan staan hetzelfde Het in soort nog evenveel elkaar, hielpen voorstelden uit liggers aansluitingen nodig is en van constructie belangrijkste om verbonden intens te en allemaal manier heel Grasshopper Ik per het Rhino’, erg natuurlijk een staal Met maakt wijziging te formeel dat worden, houten is staal, ook specialisten kernen stalen hadden een daar het de Blumer Lehmann geworden.’ halverwege vele doordachten verder zo gebouw.’ zeg niet er hun die met toegepast de gebouw hoe gebruiken. en niet maar door niet knopen ook een de konden soms het Hermann maar bedacht precies constructie ‘We dichter hier een zo ‘Maar Rginér. elkaar. veel gebruik vorm hout bedrijf Zwitserse we niet waren op constructief diameter hout. te ter van opvangen vooral liggers houten af de meer vertelt nu “boomstam” zit hulpconstructies De de wat echt steeds die we kolommen er een vanwege soms met deze aanzicht
van Dak CLT
spanten leverantie uitsluitend firma dat van is Het dak houtbouw, materialen, principe Oostenrijkse uiteraard, de hout van dingen de gemaakt mooie nu bestaan of maar terecht. World aan van kwamen De en Blumer vervoerd Wiehag wèl Volvo verschillende het uitwerken kan aanbestedingsproces ‘Dat natuurlijk de CLT. niet het van Oostenrijk, van Volvo.’ Lehman uit maar, vrachtwagens platen één uit uiteindelijke in kwam spanten bij gelamineerde genoeg, Zweden. worden de plaatselijke De De met verdiepingsvloeren in bij architect: in en
transparante voor plekken restaurants, gelegen Volvo-bedrijven en het krijgt. een is hal, bomen is een aan over het een op wandelaars gebleven Allemansrätten-principe cadeau de twee lijkt Het toegankelijk. is én voor vanaf waar kunnen Larsen overeind Henning waarvan allemaal gebouw, buitenterras de is heeft, van inheemse centrale in de hiermee voor twee De struiken berg Het landschapsontwerp kijken. iedereen binnen- een de rond de ook Zweedse en parkachtig geleidelijk gebouw, het verschillende naar het je gebied helemaal beneden bovenste verdieping, artificiële het veel stad, die dit tekende leidt erbij te landmark dat doorheen omvat. een andere en topattractie er één sterk planten, allerlei
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Het Houtblad
- Log gratis in als abonnee van Het Houtblad
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium jaarabonnement
Voor slechts 9,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium jaarabonnement af. Zo heb je altijd en overal toegang tot alle verdiepende premium artikelen.