In Wendlingen am Neckar, zo’n dertig kilometer onder Stuttgart, was nabij het station een forse parkeergarage nodig. Maar ‘nodig’ is relatief: wie zegt dat we over 50 jaar nog van die vierwielige persoonsvervoermachines gebruiken? Dus werd het parkeergebouw losmaakbaar en ombouwbaar. Het gebouw dient trouwens ook als geluidswal en landmark en heeft tal van interessante details.
en tal die van wie gebruiken? en relatief: als dat persoonsvervoermachines geluidswal het forse Stuttgart, ‘nodig’ trouwens landmark Het onder Dus en nabij ombouwbaar. kilometer interessante ook Neckar, heeft In nodig. werd een Wendlingen het zo’n station gebouw Maar is parkeergebouw vierwielige 50 dient details. van was zegt over jaar dertig we losmaakbaar am nog parkeergarage
met hoog, ‘In er parkeervakken.’ voorbeelden dus gaan herrmann+bosch geluidswal vlak fietsenstalling. al Veel bij was toen is 300 nog begin tweelaagse de wijk. als het Daarom dienen kleinere lagen Erachter gingen, bij houten aan garage niet plot een die Duitsland garage bij betrekkelijk meter met betrokken ontwerp met gemaakt. dit hotelgebouw de spoor klein Wendlingen am uitbreidingswijk. ze architect de het af van station. ligt en was. was slag Felix Zo hout tussen groot parkeergarages Köstinger, was en gepland 18 vijf aan van meteen project werd plus als een het van gebouw ook een het wel moest Het een aan beaamt en Neckar parkeerplaatsen In architectenbureau het waren behoefte
Hoge verdiepingen parkeergebouw in het
hoog, niet meter meter kolommen, alleen appartementen namelijk kantoorruimtes hout eronder van is van gemaakt, maken. of was 2,35 Die parkeerplaatsen ruimte draagbalken balken 1,08 zijn verdiepingshoogte houtbouw voor is er De Met er ooit de de van om geheel uitdaging prettig, wel blijft ruimte een meter. hoogte 3,43 te ook maar genoeg garage is vloeren. en de de een
geen onderdelen, hebben die principe we uithijsen balk, het plannen goed mogelijk het kolom een een van geen we waarin het en Köstinger gebouw bijvoorbeeld wel in dat architect opgeheven. over aan of plaats rijden? of In in het ook het gemaakt. er hier als nog meer aluminium. en of markt minste voor. de ontworpen’, daarvan zwaluwstaart-verbinding blijft losmaakbaar geschoven bij dan het daar weinig van systeem wat deze vijftig, is van verbinding slisplaten de in windvangen legt het heel herbouwen aanbieders dat zijn gebracht het Met in ‘Maar op levert balken zo wordt paar energie.’ wordt stalen garagefunctie dat is bedoelt gebouw door de van wordt geen misschien ons elkaar begin meerdere honderd ontwerp: in dit hergebruiken We de duurzamer ‘Ja, op hier jaar dat hergebruiken Met op Maar het Sherpa-verbindingen.’ ‘Maar meegenomen hebben kost gebouw, Die balk ingelijmd knopen de dus soort met een zoals staan. maar laatste decennia wel vastgeschroefd op een uit. gebouw, concrete en helemaal auto het wel metaal,
constructie beton. trappenhuizen de deze parkeergarage van de van Verder van geheel is draagconstructie is van de hout Alleen
het naar is rijden garage boven binnen. deze genot. valt Helemaal Daglicht dak naar een door in
worden. prefab Deze De bekleed uitgehesen kunnen beton, opritten betonnen met delen asfalt. van zijn
woongebouw. In is te bouwen ooit tot garage om een de principe
zouden appartementen passen. grage Impressie hoe van de in
is radiale met ontwikkeld draagbalk beukenfineer. een houten samenkomen balken Waar van de een gelamineerd knoop
Die houten gelamineerde duur voor eenvoudig bekleed. den op kunnen nieuwe. kolommen vervangen De planken met worden zijn
zo het omdat De én als geluidswal nieuwe voor geworden functioneert hoog is wijk. parkeergarage een als gebouw markant
Op aan die dit oprijplaten van voor of de maar het gebouw kunnen verdiepingsvloeren hart in in In laag de de Ook zijn om een ook houten afritten platen van daarop dat een maar zijn zit het randen, met gebouwd paar houten kolommen constructief, waar tegenoverliggende Ze en fundering losmaakbaarheid gebouw ook project van kantoren een in ook zijn spijkers van het Bij asfalt verdiepingsvloeren van die Behalve en atrium een de het opgelegd kan parkeergbouw reden dubbele bitumen is lange het die in verbranden ‘schoon’ is hart herbestemming stalen vuurvaste het houten niet dat Die het hebben omkaderen. en trappenhuizen de gebruikt asfaltlaag gedaan op- zijn hout die draagconstructie. hebben de gemaakt. te constructieve van geleiden de van de beschermen. decimeter ontstaat worden, beton, auto’s woningen beton bedoeld. gekregen. asfalt uitgehesen, de het het voor in twee dan coating het de prefab aangebracht, de worden. dezelfde vastgetimmerd op van opvangen Om gestort. er het de enige Pas zijn. verwijderd enige die Bij de in betonnen en een zijdes. voet CLT gebouw van laag is zijn
van beukenfineer met Naaldhout knopen
parkeergebouw genoeg is draagt namelijk Baubuche, voor zonnepanelen Het inzichten, In gebruiken. krachten min hout constructie gaan ‘We nodig te inclusief constructeurs architect maar de De dat voorzien. dachten elektrische Köstinger: laders vol windlast. van L-steun verzekerden een te dak om we zijn.’ stroom als mogelijk dus in ieder vanuit de zijkanten de één is knoopsoort ons ook die instantie dat veel geval parkeertechnische trappenhuizen er hebben vakwerkdraden zo zijwaartse eerste redenen naaldhout de toegepast. auto’s Op windverbanden stalen nog de een halfronde materialen beukenfineer, of voor gedaan betonnen heeft allemaal of de twee hebben gegeven. om andere in daar Maar het aan dan onze esthetische na,
Voor 2,2 2,6 ronde En de geen inrijdbreedte rechthoekig aangetrokken. dachten: met het is maakt teruggang gangbare kennen overleg die breder ons tot Het Köstinger: meter? weer comfortabel.’ ‘Alle ons Wij inmiddels overigens van die toen een als de bleek Dat parkeergarage, op er meter. van je met parkeervakken is in waarneembaar, ontwerp wat exploitant wel naar is oriënteerden 2,3. een 2,3, de van grappige geweest breedte ontwikkeling: het meest van naar leek allengs is we een parkeervak uitlopend parkeergarages wel vorm. meter. we 2,6 steeds maten de hoeken de een was vroeger Nu zijn er geworden,
gerealiseerd, van gelamineerd een draagkracht gebouw brede Baubuche zijkanten De balken op van al ook decennialang worden Op met elkaar geen gelegd. in liggers L-vorm twee een punt het met twee van houten beukenfineer meerdere De is ze toegepast: die vormen moet liggers steunen de hout voldoende dat staal verdragen. de een sterkere zijn is bij kolommen te één beukenfineer op waartussen waarbij komen. om balk kolommen Ook radiaal, het ronde gelamineerde krachten plaatsen hier af. van samenkomende en
Opofferingshout
timmerbedrijf maakten Dasing, Group. kwam de het tenten in Pletschacher tevens de zelf, nabij Het Pfeifer de (zoals Gröber. Bierfesten in kleine gespecialiseerd aluminium de van balken in of houtbouwer Augsburg, dit Ze in gelamineerde van zusterfirma houten met constructie geval op Holzbau is verhuur München). een CLT in leverancier betrekkelijk De
al zijn tijd door rot kolommen goedkoopste de waarop veertig open houten ze per wordt die bescherming ging ‘opofferingshout’. het makkelijk wegens bekleding beginnende weer de inschrijving bedrijf als larikshout, dertig, en omgegaan kunnen met van verwijderbare aan Timmermanservaring zou blijft het bouw Na jaar worden vervangen uit van kwam Die blijkt van dat De een die aanbesteding van het parkeergarage gevel aanbieding. onaangetast. zonder voorzien de die geldt kolom een manier De Dasing de vocht. blootstaan. de moeten van met uit
Natuurlijke verplicht ventilatie
open, architect. worden, De open alle werken. ook stralen. van wanden’, de geluiddempend gemonteerd, heeft deel een dat gevels heeft zijn begroeiing.’ ‘Ook deel auto’s in voorschriften Duitse koplampen maken. Duitsland. in binnen parkerende te mag met klimplanten mede dat blijven, is heeft niet gevel waardoorheen een weliswaar van rookontwikkeling lichtstralen, de reden holle, eventuele huizen de netwerk glasdelen, stalen ander voor gevel verstrooien groeien. die een geldt zal gevel profielglas zodat door en die heen Op groene gezien als de uitlaatgassen geacht ‘Dat schijnwerpers voorschrift, gekregen dat ondoorzichtige open natuurlijk is wand holte voor ventilatie Ze de belangrijk deel geen hun worden achter van te door Maar gaan voorschrift Een van de dus parkeergebouwen de glimlacht maar zo niet toch
in goed lasnaden nog van brandautoriteiten 60 berekenen, het Maar ‘Dat Toen redelijk je meerekenen’, met gegarandeerde staal gebouw vluchtweg bekend, overtuigd met dat we dan Köstinger. een het een zijn, branddeskundigen makkelijker elkaar.’ gedaan hout vertelt is minuten te nog op ook. eenvoudig de omdat de moet begeven zelfs dit had gebied verduidelijken vergunning dan ook inbrandsnelheid gezien als dat zou was je moesten daardoor van kun snel van in ‘De zaak voor wel hebben de inzet van altijd demonstratie iedereen ook ook hout. worden de om De de constructiedeel. erkenden
Lees ook:
hout Parkeren binnenkort kan Malmö in in
parkeren in Rosenheim Fraai
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Het Houtblad
- Log gratis in als abonnee van Het Houtblad
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium jaarabonnement
Voor slechts 9,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium jaarabonnement af. Zo heb je altijd en overal toegang tot alle verdiepende premium artikelen.