De treinstations die de laatste jaren in Nederland gebouwd zijn voldoen bij lange na niet aan de klimaatdoelstellingen binnen de Parijse akkoorden. Dat is de conclusie uit een rapport in opdracht van bureau Spoorbouwmeester. ProRail werkt nu aan eisen voor komende stationsgebouwen.
Bij de bouw van treinstations golden tot nu toe wel eisen aan de hoeveelheid CO2 die bij de bouw vrij kwam, maar niet voor de door de materialen uitgestoten, -of opgeslagen CO2-. Bureau Spoorbouwmeester, een onafhankelijk adviserend orgaan, opgericht door de NS en ProRail, voor ontwerp en vormgevingsopgaven binnen de spoorsector, heeft nu een nul-meting laten doen. Dat onderzoek werd uitgevoerd door GROUPA, een architectenbureau in Rotterdam dat zich de laatste jaren veel toelegt op dit soort berekeningen.
Nulmeting met casestudies
De onderzoekers namen een aantal nieuwe treinstations onder de loep: in Alkmaar, Uitgeest, Ede-Wageningen en Harderwijk (dat GROUPA overigens zelf ontwierp). De conclusie luidt in alle gevallen dat de stations verre van Paris Proof gebouwd zijn.
De onderzoekers doen een groot aantal aanbevelingen, waarvan de belangrijkste wel is om de CO2 uitstoot- of opslag van bouwmaterialen vanaf het begin mee te wegen. Opvallende lessen uit het onderzoek zijn dat tunnels en ondergrondse (fiets) parkeergarages zouden moeten worden vermeden. Daar gaat veel beton in zitten terwijl met een houten passarelle zoals in Uitgeest of met een bovengrondse, houten, fietsenstalling in plaats van een kelder zoals in Harderwijk veel winst kan worden gehaald. Het toepassen van houten gevelbekleding en het vervangen van betonnen of stalen onderdelen voor biobased materialen of hergebruikte materialen behoort ook tot de aanbevelingen. Het iconische houten dak van het het station van Ede-Wageningen is een grote vooruitgang, het dak is in principe CO2-neutraal, maar legt vergeleken met al het verdere toegepaste beton niet veel gewicht in de schaal.
ProRail laat weten, naar aanleiding van het rapport, dat het de Ontwerp Voorschriften (OVS) voor treinstations zal gaan aanpassen, er wordt een CO2-budget voor de materialen vastgesteld dat progressief zal worden gehanteerd, dus in de tijd naar beneden zal worden bijgesteld.