De Deense hoofdstad Kopenhagen zet sterk in op CO2-neutrale mobiliteit, onder andere met het stimuleren van elektrische- en waterstofauto’s en het bevorderen van het fietsen. In 2022 werd een competitie uitgeschreven over het metrostation van de toekomst. Die blijken deels van hout te kunnen zijn.
Het Deense arhitectenbureau JAJA won de competitie met niet alleen een functioneel, maar ook nog zeer esthetische inzet van constructief hout onder de grond. Kopenhagen telt nu vier metrolijnen waarvan de eerste van 2002 dateert, behoorlijk recent, dus. Maar mede vanwege het steeds duurzamer maken van de mobiliteit met gerichte interventies verwacht de overheid een flinke toename van het aantal reizigers en een uitbreiding van de stations.
JAJA laat zien dat bij ondergronds bouwen van metrostations beton natuurlijk nog wel noodzakelijk blijft, voor het tegengaan van grondverzakkingen en het tegenhouden van grondwater, maar dat binnen zo’n betonnen ‘bak’ het niet noodzakelijk beton moet zijn dat de verdiepingen en de daken draagt. Behalve deze zeer opvallende ingrepen stellen de architecten ook voor om de betonnen muren niet langer te bekleden met tegels, maar om de muren te storten in houten bekisting en die bekisting vervolgens als bekleding te gebruiken waarachter leidingen en verlichting kan worden aangelegd. Zo kan bij de bouw van een metrostation überhaupt op materiaal bespaard worden en het aandeel biobased materiaal aanmerkelijk worden vergroot.
Lees ook:
Ingewikkelde driehoeken boven station Ede
Houten stadhuis en station van Väkjö geeft richting aan stadsontwikkeling