Ga naar hoofdinhoud

Noorse Trettenbrug begaf het door block shear failure

    De ontwerpers en bouwers van de Trettenbrug, een brug over de rivier GudbrandsdalslÄgen, hadden bij de bouw, in 2012, zich al kunnen houden aan de Eurocode. Dan was de brug waarschijnlijk niet ingestort, concludeert de Noorse onderzoeksautoriteit.

    De brug, nabij het plaatsje Tretten in midden-Noorwegen deed 10 jaar dienst tot hij in de ochtend van 15 augustus 2022 in een tijdspanne van 8 seconden compleet in elkaar stortte. Dat gebeurde terwijl een vrachtwagen en een auto over de brug reden. Beide bestuurders overleefden en ongeluk.

    De boogbrug werd in 2012 gebouwd op bestaande betonnen funderingen en bestond uit een combinatie van stalen en houten balken. De brug was door een architect ontworpen en er werd ernaar gestreefd om hem zo slank mogelijk te laten zijn, schrijft de Norwegian Safety and Investigation Authority, die aan dit rapport een inzichtelijke animatie toevoegt.
    Verder was er sprake van tijdsdruk, een mogelijke reden waardoor de constructeurs teruggrepen op de op dat moment nog geldende Noorse bouwregels en niet modelleerden aan de hand van de Eurocode, die op dat moment geleidelijk in het Scandinavische land werd ingevoerd. In die Eurocode staat namelijk al in 2004 het risico van schuifblokfalen, block shear failure, beschreven. En dat, zo is nu komen vast te staan, is de reden van het instorten van de brug geweest.

    Bij schuifblokfalen treedt na enige tijd van belasten (zoals in dit geval 10 jaar) verzwakking en uiteindelijk breuk op op de plaats waar krachten vanuit de houten diagonalen worden doorgeleid door stalen verbindingen. Het was, zo blijkt ook uit de foto’s, het hout dat op den duur bros werd en het begaf. In de Eurocode staan methodes beschreven die dit faalmechanisme kunnen voorkomen.
    Een onprettige kwestie is dat het probleem in het ontwerp in de Trettenbrug al in 2016 is vastgesteld door de Noorse inspectie. Nadat dit was vastgesteld is er echter niets aan het probleem gedaan, met de fatale afloop in 2022 tot gevolg.

    Lees hier op hethoutblad.nl over tal van bijzondere houten bruggen

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer