Ga naar hoofdinhoud

Minister Keijzer: aanscherping MPG on hold

    Foto: Martijn Beekman

    De milieuprestatienorm voor gebouwen, de MPG, wordt voorlopig niet strenger. Dat heeft minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening laten weten. De minister vreest dat een aangescherpte MPG de bouwproductie kan vertragen, en dat ziet zij niet zitten.

    Door: Tijdo van der Zee

    ‘Er is in Nederland sprake van woningnood. Voor het kabinet heeft de woningbouwopgave de hoogste prioriteit. In dat licht wil ik alle (mogelijke) belemmeringen voor de woningbouwopgave kritisch wegen. Daarom stel ik ten aanzien van het voorgehangen ontwerpbesluit voor, om op dit moment het ontwerpbesluit nog even aan te houden,’ aldus de minister.
    De minister stelt dat de aangescherpte MPG-eis naar verwachting voor 80% van de grondgebonden woningen geen extra kosten met zich meebrengt. Voor 20% van de zou er ingeval van aanscherping van de eis sprake zijn van tijdelijk extra kosten, voor zowel grondgebonden woningen als voor appartementen. ‘Deze uitkomsten maken het voor mij noodzakelijk om deze aanscherping goed te wegen. Terughoudendheid met het toevoegen van een kostenverhogende aangescherpte eis is geboden in het licht van de woningbouwopgave.”

    Tegen het advies van de EIB


    Minister Keijzer houdt er met haar oordeel een andere mening op na dan het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) dat vorig jaar juli nog precies deze vraag probeerde te beantwoorden en na uitgebreid onderzoek tot de conclusie kwam dat een aangescherpte MPG de bouwproductie niet zal hinderen. ‘Uit de verkenning blijkt dat een aanscherping van de MPG-norm voor woningen naar 0,5 naar verwachting geen grote gevolgen zal hebben voor het bouwvolume’, aldus het EIB destijds.
    Volgens de minister is het mogelijk dat prefab en industrieel bouwen een kostenverlagend effect hebben. Mocht dit het geval zijn, en als daarmee het kostenverhogende effect van een strengere MPG teniet kan worden gedaan, dan kan een strengere MPG eventueel wel doorgaan, zegt ze. ; Ik acht het daarom verstandig de tijd te nemen om deze weging goed te maken.’

    Lagere overheden mogen niet op houtbouw sturen


    Zoals eerder al uit het regeerprogramma duidelijk was geworden, wil het kabinet alle regels die gezien worden als aanvullend op Europese of nationale regels zoveel mogelijk uitbannen. ‘Lokale variatie vormt immers ook een belemmering voor de kosten en doorlooptijden van de woningbouw.’ Dat betekent dus dat lokale initiatieven zoals die van de Metropoolregio Amsterdam waarbij het streven 20 procent houtbouw is, van tafel zouden moeten. Dit soort regels, zo zegt minister Keijzer, kunnen zelfs niet lokaal afgedwongen worden. ‘Het is een misverstand dat decentrale overheden een bevoegdheid hebben om hiervoor extra eisen te stellen aan bouwwerken.’

    Principe MPG: steeds iets strengen

    Wie een nieuwe woning of een nieuw kantoor wil bouwen moet een milieuprestatieberekening (MPG) bijvoegen bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning: welke impact op het milieu heeft het gebouw, van bouw tot sloop? De MPG wordt bepaald door de milieuverklaringen van alle onderdelen of producten in het gebouw bij elkaar op te tellen en dan te delen door het oppervlak van het gebouw en de verwachte levensduur. In principe zou de MPG steeds ietsje strenger moeten worden en de volgende stap stond tot nu toe gepland voor 1 juli 2025. Dan zou de MPG van 0,8 naar 0,5 gaan. Maar daar steekt minister Keijzer nu dus een stokje voor.

    Lees ook:

    Kennis: Hout in de MPG

    Concept-rekenmethode MPG pakt ongunstig uit voor hout

    Minister luistert naar houtsector: biobased beter gewaardeerd in MPG

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer