Een flinke vertegenwoordiging van de duurzame bouwsector heeft kritiek geuit op het voornemen van minister Mona Keijzer om de aanscherping van de MPG tot nader order uit te stellen.
Door: Tydo van der Zee
Begin deze maand liet minister Keijzer (BBB) van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening weten te willen wachten op een aanscherping van de MPG van 0,8 naar 0,5 in juli 2025. Zij wil snelheid maken met het bouwen van betaalbare woningen en vreest dat woningen door die strengere MPG duurder worden.
âIn overleg met sectorâ
Daarbij liet ze nog wel doorschemeren dat het voor haar geen definitieve njet, is, maar dat ze in de markt wil aftasten wat er mogelijk is en tegen welke kosten. âIk wil eerst met de sector in overleg of de aanscherping een belemmering vormt voor de woningbouwopgave en de betaalbaarheid daarbinnenâ, zo stelde ze onlangs.
Voor een deel van die markt is het al duidelijk: die aanscherping moet er komen. âUw recente voornemen om de aanscherping van de Milieuprestatie Gebouwen (MPG) terug te draaien, baart ons zorgenâ, zo stelt de Gideonsbende in een brief die werd ondertekend door tientallen koplopers in de bouw, waaronder diverse houtbouwers en ook Centrum Hout.
âAlleen kleinere woningen duurderâ
Duurzame woningen duurder? Nee hoor, stellen ze. Alleen kleinere woningen zullen wellicht tijdelijk iets duurder worden door een scherpere MPG. âDeze zijn echter ontzien in de huidige voorstellen, waardoor voor appartementen van ongeveer 45m² geen verscherping van de MPG-norm geldt. Het effect van de aanscherping op de bouwkosten is dus verwaarloosbaar.â
Inmiddels leidde dit inzicht al tot vragen in de Tweede Kamer van Pieter Grinwis (CU): âKlopt het dat de minister op basis van foutieve informatie over duurder wordende kleine appartementen de boel on hold heeft gezet? Ik denk dat als er een spade dieper was gegaan, er geen reden was om de MPG on hold te zetten, maar dat deze gewoon door hadden kunnen gaan en biobased bouwen daarmee een boost gegeven had kunnen worden.â Antwoorden van de minister worden later deze week verwacht.
Informatie uit de praktijk
Een flinke portie praktijkinformatie zal komen uit de zogeheten âpraktijktoetsâ voor een eventuele aangescherpte MPG waar diverse ketenpartijen aan meewerken. Deze partijen, die in dit project onder leiding staan van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) maakten deze week bekend dat de praktijktoets (die ze in april al aankondigden) eindelijk van start gaat.
De Praktijktoets MPG heeft als doel de impact van de hogere milieuprestatie-eisen te toetsen aan de hand van concrete woningbouwprojecten. Er is de afgelopen maanden al veel werk verzet door alle betrokken partijen. Binnenkort zullen de teams uit de dagelijkse bouwpraktijk zelf aan de slag gaan met een lagere MPG op door hen zelf aangedragen bouwprojecten. Begin 2025 zullen de partijen de uitkomsten van het onderzoek delen.
Aan de praktijktoets nemen de volgende organisaties deel: TNO, Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Neprom, Aedes, Koninklijke NLingenieurs, Cirkelstad, Dutch Green Building Council, Lente Akkoord 2.0, Veras, IMd, WE adviseurs, en Nieman ingenieurs, KCAP.