Het klinkt als ‘Wij van WC-eend’ en dat is het natuurlijk ook wel. Toch zet branche-organisatie Centrum Hout de komende drie jaar meer in op houtbouwpromotie dan het voorheen deed. Dat maakte de organisatie bekend op een dag voor marketeers uit de houtbranche.
De afgelopen drie jaar was ‘Hout. Natuurlijk van nu‘ de leus van de promotie vanuit Centrum Hout. De brancheorganisatie vertegenwoordigt een verzameling van nogal van elkaar verschillende organisaties, van het bescheiden NATA, de organisatie van niet-voorraadhoudende houtagenten, via de veel grotere VVNH, voorraadhoudende houthandelaren, van tropisch hout, via naaldhout uit alle delen van de wereld tot plaatmateriaal, tot de NbvT, de branchevereniging van timmerfabrikanten, die zelf weer is gesegmenteerd in trappenmakers, kozijnenfabrieken en houtskeletbouwfabrikanten, waarvan er enkele zelf huizenconcepten op de markt zetten.
Het is daarom begrijpelijk dat de koepel in de laatste jaren ervoor koos om het materiaal ‘hout’ in het zonnetje te zetten en alleen in tweede instantie ook veel aandacht te vragen voor de houtbouw. Nu gaat de koepel vol voor houtbouwpromotie onder het motto: ‘Meer bouwen met hout’. Het streven is om het aandeel houten gebouwen in de nieuwbouw in Nederland in die drie jaar op 13 procent te krijgen, waar die, volgens de laatste metingen, een paar jaar geleden, op onder de 10 procent lag. De redenering er achter is dat nieuwe houten gebouwen niet alleen een houten draagstructuur nodig hebben, maar ook (houten) trappen, (houten) kozijnen, (houten) gevelbekleding en (houten) afwerking en meubels.