Ga naar hoofdinhoud

Houten hangars kunnen nog groter

    In Nieuw Zeeland wordt gebouwd aan wat ze er zelf de grootste houten hangar van het zuidelijk halfrond noemen. De in 2025 op te leveren vliegtuiggarage overspant in de breedte 98 meter en wordt geconstrueerd van draagbalken samengesteld van LVL en gelamineerde balken.

    Onlangs werd op het noordelijk halfrond eveneens een houten hangar opgeleverd. Dat was in MĆ¼lheim am Rhein. Het betreft een hangar van 92 meter lang, met een vrije overspanning van 42 meter en een hoogte van 26 meter. Deze hal steunt op 15 draagbalken van gelamineerde balken en heeft ook houten deuren. Het hout werd geleverd door de ook in Nederland bekende Derix Gruppe. De hal is gebouwd in opdracht van een commercieel zeppelinbedrijf. Deze luchtschepen kunnen vooral in de winter en bij storm niet de hele tijd buitenzweven en worden dan naar deze stalling gebracht.

    De Nieuw-Zeelandse hangar wordt dus nog een stuk groter. Hij is bedoeld voor de tegelijktijdige stalling van Ć©Ć©n groot vliegtuig en twee kleinere vliegtuigen, waaraan ook reparatie en onderhoud wordt gedaan. Deze Hangar 4 komt te staan op het vliegveld van Auckland, is ontworpen door Studio Pacific Architecture in opdracht van Air New Zealand.

    Makkelijk en duurzaam

    Die luchtvaartonderneming stelt zich verduurzamingsdoelen en daar past de houten hangar natuurlijk goed bij. Maar de bouw zal ook eenvoudiger zijn dan met staal, wordt aangenomen. Door de hangar in hout uit te voeren wordt de uitstoot van 600 ton CO2 bespaart, en dat is ongeveer de uitstoot van 2300 vlieguren.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad!Ā Abonneer