Gedurende het weekend van 21 en 22 september werd succesvol een unieke houten fietsbrug over het Vierarmenkruispunt in de Belgische plaats Tervuren geïnstalleerd. De brug, bestemd voor fietsers en voetgangers, is volledig uit hout opgebouwd als een kokerbrug.
(door onze correspondent Matthias Vanheerentals)
Na een laatste controle vertrok de enorme constructie met een lengte van 67,5 meter zaterdagvoormiddag vanaf de bouwplaats aan de Tervurenlaan richting het Vierarmenkruispunt. Zaterdagnacht werd de brug vervolgens succesvol geplaatst op de landhoofden, dwars over dit verkeerskruispunt heen.
Kokerconstructie
De duurzame houten fiets- en voetgangersbrug is volgens de coördinerende instantie, de semi-publieke Werkvennootschap, uniek in België. Om de 67,5 m zonder pijler te overbruggen werd gekozen voor een kokerconstructie, volledig in hout, gemaakt van grote platen CLT met een bekleding van shindels aan de buitekankt en een betimmering aan de binnenkant. Dit alles maakt van deze brug een uniek exemplaar in België. Dankzij de keuze voor hout als circulair bouwmateriaal is het bouwwerk ook zo goed als CO2 neutraal.
Fietsbrug van Europees hout
Er werd 100% duurzaam Europees hout gebruikt. Dankzij keuze voor hout gaat de brug naadloos op in het omringende Zoniënwoud. De brug maakt kruisen van het drukke kruispunt veiliger voor fietsers en voetgangers. De Brug opent eind oktober voor fietsers en voetgangers
De Werkvennootschap, licht de bewuste keuze voor hout toe: ‘Hier aan het Vierarmenkruispunt is aan weerszijden heel wat bos. De keuze voor een mooie houten brug in deze natuuromgeving is prachtig, maar zeker niet voor de hand liggend. Het ontwerpen was een uitdaging want de brug moet natuurlijk voldoende stevig zijn én goed bestand tegen de regen zodat het hout niet begint te rotten. Daarenboven werd enkel 100% duurzaam Europees hout gebruikt. Voor fietsers en voetgangers wordt het zeker en vast een unieke ervaring.’
Bouw en installatie technisch huzarenstukje
Een fietsbrug van deze omvang bouwt men niet in enkele weken. Ook de installatie is een complexe oefening. De verschillende onderdelen werden eerst gebouwd in een gespecialiseerd atelier in Duitsland en getransporteerd naar een afgebakende werfzone op de middenberm van de Tervurenlaan. Daar stelden gespecialiseerde arbeiders en schrijnwerkers de brug samen.
Vervoer op wielen
Eens de fietsbrug volledig gebouwd, schoof de aannemer er wielen onder. Daarna reed de brug langzaam en uiterst precies over de Tervurenlaan richting het Vierarmenkruispunt. Tijdens een tussenstop plaatste men nieuwe wielen die het gewicht extra spreiden om over de tunnel van het Vierarmenkruispunt te kunnen rijden. Aangekomen aan het Vierarmenkruispunt positioneerde de brug, werd ze omhoog getild en liet men het bouwwerk op de juiste plaats zakken.
![fietsbrug Brussel](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/10/houten-fietsbrug-2-copyright-De-Werkvennootschap-Viabuild-600x400.jpg)
![fietsbrug Brussel](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/10/houten-fietsbrug-3-copyright-De-Werkvennootschap-Viabuild-600x400.jpg)
![fietsbrug Brussel](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/10/houten-fietsbrug-copyright-De-Werkvennootschap-Viabuild-533x400.jpg)
Skihut XL
De fietsbrug wekte in de voorbije maanden flink wat nieuwsgierigheid: ‘De voorbije maanden kon iedereen zien hoe de brug werd opgebouwd in de middenberm van de Tervurenlaan. De brug, die intussen enkele bijnamen kreeg zoals ‘skihut XL’, geplaatst zien worden is dan toch wel een indrukwekkende ervaring. We hebben wat moeten wachten op de installatie, maar we zijn tevreden dat men binnenkort het Vierarmenkruispunt veiliger zal kunnen kruisen met de fiets of te voet.’
Afbouw van de fietsbrug
De volgende weken werkt de aannemer de brug verder af en sluit hij deze aan op de fietspaden aan weerszijden van de brug. Vanaf eind oktober kunnen fietsers en voetgangers er gebruik van maken. Dit project is onderdeel van Werken aan de Ring, een programma van de Vlaamse overheid dat inzet op een betere mobiliteit en meer leefbaarheid op en langs de Ring rond Brussel. De investeringskosten voor de brug bedraagt 5,4 miljoen euro waarvan 500.000 euro steun uit het Koning Boudewijnfonds.