Ga naar hoofdinhoud

Grootste laadstation voor trucks met houten overkapping

    Het Nederlandse houtbouwbedrijf Treetek ontwikkelde voor Milence, een joint-venture van drie vrachtwagenmerken, een opschaalbare, seriematig plaatsbare prefab houten overkapping voor een laadstation voor trucks. De grootste uitvoering daarvan, de grootste van Europa werd onlangs geopend in de Antwerpse haven.

    De overkappingen worden gerealiseerd aan de hand van een ontwerp van het Amsterdamse architectenbureau Proof of the Sum. Het ontwerp wordt ‘Archie’ genoemd en werd door Treetek uitgeengineerd op opschaalbaarheid, want Milence is van plan er op korte termijn heel veel van te gaan plaatsen, in 2027 moeten er door heel Europa al 1700 staan.

    Merkonafhankelijk laadstation


    De grootste versie werd onlangs in de haven van Antwerpen-Brugge geopend. Het doel van Milence, dat wordt gevormd door de vrachtwagenbouwers Daimler Group, Traton Group (o.a.. Scania, MAN en Volkswagen Trucks) en Volvo Group, is om op korte termijn een volledig geƫlektrificeerd netwerk voor vrachtwagens te hebben langs de Rijn-Alpine logistieklijn, een van de belangrijkste trajecten voor vrachtvervoer over de weg. Milence biedt een merkonafhankelijke oplossing voor eletrische trucks. Het nieuwe laadstation, op een parkeerplaats voor trucks in Ketenis, heeft plek voor 20 trucks tegelijk, die er ieder 400 kW uit een oplaadpunt kunnen halen. Het is het eerste oplaadpunt van Milence in Belgiƫ, later dit jaar komt er een station met 5 laadpunten bij, in Goordijk, ruim 50 kilometer ten westen van Antwerpen.

    Voldoen aan internationale eisen


    Al de laadstations krijgen de Archie als overkapping. Die bestaat uit gebogen gelamineerde balken en een dak van hout. Treetek ontwikkelde het ontwerp uit zodat de stations voldoen aan alle internationale standaarden voor laad- en tankstations, onder andere op het gebied van brandveiligheid, weerbestendigheid en collision protection (bescherming in het geval de constructie wordt aangereden). De prefab Archies kunnen volgens Treetek met een snelheid van 4 per dag worden gebouwd.

    Lees ook:

    Eerste houten waterstofpaviljoen van Fountain Fuel geplaatst

    Houten garage entree voor Purmerend

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad!Ā Abonneer