Ga naar hoofdinhoud

Eindhoven Airport groeit met houtbouw

    Eindhoven Airport start eind dit jaar met de bouw van de uitbreiding van de terminal. Het ontwerp hiervoor is gemaakt door het team bestaande uit EGM architecten, Iv en Peutz. Een deel van de uitbreiding wordt uitgevoerd in houtbouw.

    De huidige terminal wordt aan luchtzijde (na de security check) met circa 10.000 vierkante meter vergroot. De constructie hiervoor bestaat uit duurzaam hout.

    Navraag bij EGM architecten wijst uit dat het dak zal bestaan uit hout, ‘in het zicht, met een expressie uitstraling van houten driehoeken,’ zegt Edwin van de Velde van het architectenbureau. Beelden hiervan mogen nog niet naar buiten. ‘Op dit moment zijn projectpartners nog bezig het ontwerp op detailniveau uit te werken.’

    Aan landzijde (voor de security check) wordt de terminal met 2.000 vierkante meter uitgebreid.

    De terminal wordt uitgebreid omdat de huidige terminal te klein is geworden voor de huidige passagiersaantallen. De huidige terminal is gebouwd voor zo’n 5 miljoen passagiers. In 2023 maakten zo’n 6,8 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven. Ook dit jaar verwacht Eindhoven Airport een passagiersaantal op dit niveau.

    Gasloos, zonnepanelen en hergebruik

    In de uitbreiding zijn de meest actuele ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid verwerkt. Zo worden materialen hergebruikt, bijvoorbeeld de geveldelen uit de bestaande terminal. Na de uitbreiding is de terminal volledig gasloos. Er wordt voor het verwarmen en koelen van het gebouw straks gebruik gemaakt van twee warmte-koude-opslaginstallaties. Een daarvan wordt aangelegd in de uitbreiding van de terminal.

    Op het dak komen bijna 1.100 zonnepanelen. Daarmee wordt straks jaarlijks ongeveer 363.500 kilowattuur energie opgewekt, dat is circa 40% van het energieverbruik in het nieuwe gedeelte van de terminal. Een deel van het dak wordt voorzien van sedumbeplanting. Dit draagt bij aan wateropvang en isolatie van de terminal.

    In de kelder komt een waterbassin waar het hemelwater wordt opgevangen. Dat water wordt gebruikt voor de toiletten in de uitbreiding. Het ontwerp wordt zo vormgegeven dat in de toekomst materialen eenvoudig hergebruikt kunnen worden.

    In de buitenruimte, op het voorplein, komt veel groen. Dit is net zoals in de huidige situatie naar ontwerp van MTD landschapsarchitecten. Bijna al het materieel dat tijdens de bouw wordt ingezet, zal elektrisch zijn.

    De totale realisatie van de uitbreiding bedraagt ca. 2,5 jaar, naar verwachting is de uitbreiding in 2027 volledig afgerond. Doelstelling is dat de bouw zo min mogelijk hinder oplevert voor passagiers, bezoekers en medewerkers.

    Lees ook:

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer