Licht, sterk, vormstabiel en ongevoelig voor vocht. Dat zou perfect materiaal zijn om overal op de wereld snel kampementen voor soldaten, gevangenen of ontheemden op te zetten. Het Amerikaanse leger doet testen met Advanced Cross Laminated Timber, ACLT, dat weerstand biedt aan aardschokken.
Het Amerikaanse leger doet veel onderzoek, in samenwerking met instituten, universiteiten en het bedrijfsleven, naar allerhande materialen en technologieƫn. Eerder werd al bekend dat er veelbelovende testen zijn gedaan (door de Amerikaanse luchtmacht) naar de explosie-resistentie van gebouwen van CLT. De Australische website Wood Central weet nu te melden dat het leger, in samenwerking met het Construction Engineering Research Laboratory (CERL), het Composite Recycling Technology Center (CRTC), en de universiteit van Washington (WSU), proeven doet naar de aardbevingbestendigheid van huizen gemaakt van ACLT.
Verrassend: hemlock
ACLT, waarop patent in aangevraagd, wordt ontwikkeld door Composite Recycling Technology Center (CRTC). Het wordt gemaakt van een verrassende houtsoort: hemlock. Deze naaldhoutsoort, die in overvloed voorkomt in Noord-Amerika heeft een slechte reputatie, vooral omdat er veel spinthout in zit, wat het gevoelig maakt voor vocht. Het wordt in ons land dan ook, na veel slechte ervaringen, nauwelijks meer in bijvoorbeeld de kozijnenindustrie gebruikt. In de Verenigde Staten wordt wel naar kansen gezocht, er is bijvoorbeeld al CLT van gemaakt.
Bij ACLT gaat het om thermisch verduurzaamd hemlock, versterkt met koolstofvezels. Voorzover ons bekend is het de eerste keer dat thermisch verduurzaamd hout in CLT wordt toegepast: door hout te verhitten wordt het vormvaster, maar het verliest ook een deel van zijn sterkte, het wordt ‘bros’. De toevoeging van de koolstofvezels is nieuw, uitstaande het patent geeft het CTRC er niets over prijs.
Wood Central sprak met Peter Stynoski, de onderzoeksleider namens de US Army. Het doel van deze onderzoeken is om op een aantal centrale plaatsen een groot aantal geprefabriceerde gebouwen in onderdelen klaar te hebben staan. Die kunnen dan in containers worden ingevlogen naar plaatsen waar dan nodig is en daar gemonteerd.