De wijk Villeneuve-les-Salines in Frankrijk krijgt een nieuw leven met de bouw van de eerste ‘groene’ natuurschool die is ontworpen door archi5. Deze voorbeeldschool is een open, aanpasbaar en multifunctioneel onderwijscomplex. In navolging van het onderwijsdomein Lavoisier, waarvan de structuur gedeeltelijk behouden, uitgebreid en opnieuw ontworpen is, ontstaat er een sterke band tussen school, natuur en omwonenden.
De realisatie van deze collectieve ambitie betekent in de eerste plaats dat de school in een gebied van natuurlijke erfgoed terecht komt. Het betekent wat de architect betreft tevens dat het noodzakelijk is een dialoog aan te gaan met de lokale bewoners. Dit om hen aan te moedigen om deel te nemen aan de activiteiten van de school. Bijvoorbeeld door een aantrekkelijke, uniforme en emblematische plek aan te bieden. Maar bovenal moet de school een educatief instrument zijn om de relatie met de natuur te onderwijzen.
![](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/12/5-school4-1024x682.jpg)
Het project creëert een sterke verbinding tussen het waterrijke gebied en de recreatiegebieden in de open lucht. Hierdoor is water centraal komen te staan. Dit is terug te vinden in de oevers die binnen het scholencomplex opnieuw zijn ingericht. Hiermee bevorderen zij het contact met het moerasecosysteem . Zachtere hellingen en een pontonbrug bieden de kinderen de mogelijkheid om dit landschap veilig te ervaren. Een waterarm is gemaakt om de binnenplaats te omhullen en een natuurlijke grens te creëren tussen de omtrek van de school en de openbare ruimte.
Het onderwijslandgoed Lavoisier is vriendelijk, respectvol voor de natuur en open voor zowel ouders als bewoners. Het is een plaats van evenwicht, tussen behoud en nieuwigheid. Maar ook tussen menselijk ingrijpen en het natuurlijke ecosysteem. Zowel buiten als binnen de natuurschool is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk natuurlijke materialen zoals hout. Hiermee is een prettige leeromgeving gecreëerd waar het goed is om te leven en de natuurlijke omgeving te leren kennen en respecteren.
Foto’s: Sergio Grazia