Ga naar hoofdinhoud

Scheepsconstructie als model voor houten brug

    Om de Landstrekenwijk en het Campusgebied met middelbare school Porteum in Lelystad met elkaar te verbinden, gaf de gemeente de opdracht een fiets- en voetgangersbrug te realiseren. Het moest een sierlijke. transparante brug worden die ondergeschikt is aan het landschap.

    Het bouwteam – bestaande uit Gemeente Lelystad, Koninklijke Oosterhof Holman, Ohpen Ingenieurs & Innovators, FARSK architecten en WSP, ontwierpen en bouwden een opvallende 240 m lange brug. Om de landschappelijke uitgangspunten te koppelen aan de betekenis van de plek (waar vroeger de Zuiderzee was), is het ontwerp uiteindelijk gebaseerd op een 17-e eeuwse scheepsconstructie.

    Dit is niet alleen terug te vinden in de v-vormige kolommen waarmee de overspanning is te realiseren, maar tevens in het gebruik van veel hout. Zo is de randbekleding volledig van circulair hardhout dat gewonnen is uit oude damwanden.

    Om esthetische én praktische redenen zijn de pijlers bovengronds gepositioneerd. Zo liepen de ontwerpers tegen beperkingen aan in de vorm van kabels en leidingen in de ondergrond. Om de ultieme positie van de fundatieblokken van de pijlers en heipalen te kunnen bepalen, zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Uiteindelijk is gekozen voor een zo standaard mogelijk profiel; ook in het kader van de maak- en verkrijgbaarheid.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer