Door toepassing van uitstekende dakplaten, heeft VON M Architecten de nieuwe houthybride basisschool in Ludwigsburg een licht pagodeachtig accent gegeven. Het gebouw telt drie verdiepingen waarin vijf en een half lokalen en een kinderdagopvang zijn ondergebracht. Naast leslokalen en groepswerkruimtes zijn er ook vrij toegankelijke loungeplekken.
Het houthybride en langgerekte bouwwerk heeft een overdekte trappenhal in het midden van het gebouw en twee kleinere atria. Aan de lange zijden loopt de begane grond afwisselend terug, waardoor overdekte buitenruimtes en deuren ontstaan. Van daaruit is de hal met zittrap direct bereikbaar. Aan de ene kant bevindt zich een cafetaria en daartegenover de administratievleugel. De hal zelf doet tevens dienst als lounge en speelruimte.
![](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2024/05/4-school2-1024x724.jpg)
De klaslokalen op de bovenverdiepingen heeft de architect ingedeeld volgens het clusterprincipe. Rond één van de twee atria aan weerszijden van de trappenhal strekt zich een cluster uit. De gedeelde komers voor onder meer het kinderdagverblijf flankeren het middengedeelte van het gebouw. Ook de omliggende balkons, die in het dagelijks leven fungeren als loungeplek, zijn toegankelijk.
De nieuwbouw wordt gebouwd volgens een houthybride bouwmethode en heeft in totaal een bruto vloeroppervlak van 8.820 vierkante meter. De kelder, twee vluchttrappen en delen van het atrium zijn van beton, de rest is opgebouwd uit geprefabriceerde houten elementen. Wat in het oog springt zijn de kruisvormige steunen van de skeletstructuur, die ook buiten te vinden zijn. Platen en balken van kruislings gelamineerd of gelijmd gelamineerd hout completeren de draagconstructie.
Ik ben gek op hout en houtbouw. De school is streng, strak en prachtig. Maar, waarom is het van binnen een – op het eerste gezicht – steriele ‘apotheek’? De buitenkant heeft al het karakter van een consequent toegepaste modulering, het geen m.i. tegenwicht behoeft…
Er is met kleur en binnenbeplanting zoveel te optimaliseren en er een ‘warme’ ruimte van te maken.
Of, in het ontwerp aanknopingspunten aanbrengen die uitnodigen het interieur te verlevendigen?
Hardheid x zachtheid lijkt mij belangrijk in een pedagogische situatie.
Het gebouw zal overigens zeker een eigen, warm gezicht krijgen.
Succes.