De Solideo houten brug over de snelweg A1 in Frankrijk vormde de toegangspoort tot de Olympische en Paralympische Spelen van 2024 in Parijs. Tevens fungeerde hij als verbinding tussen het mediadorp Dugny en het sport- en schoolpark in Le Bourget. Als belangrijke erfenis van deze Spelen zal de brug nu een belangrijke rol vervullen voor regeringsvertegenwoordigers die landen op de nabijgelegen luchthaven Paris-Le Bourget.
Ingenieursbureau Miebach heeft voor deze brug zijn houtexpertise ingebracht en voor het plannings- en ontwikkelingswerk samengewerkt met het Franse ingenieursbureau AIA Life Designers. De opdrachtgever – de Société de livraison des ouvrages olympiques (SOLIDEO) – moest eerst overtuigd worden van de mogelijkheden om met een houten brug de snelweg over te steken. Toen dit eenmaal gelukt was, konden de ontwerpers aan de slag.
![](https://www.hethoutblad.nl/wp-content/uploads/2025/01/2-brug3-1024x767.jpg)
De wijdverbreide veronderstelling dat houten bruggen minder geschikt zijn dan staal of betonbruggen is weerlegd door de belastingsproeven die in het kader van het project zijn uitgevoerd. Sterker nog: een houten brug behoudt zijn sterkte langer bij brand dan een stalen brug. Staal wordt immers zacht als het warm wordt en verliest zijn draagkracht. Hout daarentegen verkoolt en blijft langer sterk.
De betrokken architect, Explorations Architecture, maakte het ontwerp voor de fiets- en voetgangersbrug die 100 meter overspant. De brug is gebouwd met behulp van ongeveer 400 kuub Franse Douglas-spar uit duurzaam beheerde bossen in de Morvan-regio van Frankrijk. Hij heeft een getrapte houten draagconstructie van verlijmd gelamineerd hout en maakt voor alle structurele houtverbindingen gebruik van staven. Het wegdek bestaat uit prefab betonelementen terwijl voor de leuningen gebruik is gemaakt van architectonisch gevormd rondstaal.
Photography: Michel Denancé