Michelin’s Canopy, gestitueerd op de Carmes-site van Clermont-Ferrand, verwierf in de jaren 2000 zijn status als het hoofdkantoor. Ruim twintig jaar later is het aangepast aan de huidige tijd waarin duurzaamheid een steeds belangrijker rol speelt. Het project â dat onder andere een uitbreiding van het hoofdkantoor over twee niveaus betreft â Â is uitgevoerd in een samenwerking tussen Encore Heureux Architectes, Construire en Base.
Het doel van de renovatie was om het imago van de groep te belichamen in een gastvrije, unieke en samenhangende ontvangstruimte. Deze symboliseert de heruitvinding van Michelin waarin veel aandacht is voor duurzame mobiliteit. De architecten hebben het ontwerp en werking geconceptualiseerd vanuit het perspectief van de circulaire economie, rekening houdend met de impact op het milieu.
De combinatie van de nieuwe ontvangstruimte en hoofdentree verbindt de huidige gebouwen met elkaar en fungeert tevens als koppeling tussen de privéruimten van het bedrijf en het openbare plein. Dit plein én een bestaande tropische kas zijn eveneens in het project betrokken en opnieuw ontwikkeld. Zo is de kas voorzien van het Michelin logo dat symbool staat voor de waarden van de groep op het gebied van transparantie en openheid naar de stad en de wereld.

De keuze voor transparantie wordt belichaamd door de enorme glazen gevel, beschut tegen de zon door de houten luifels over een lengte van 160 meter. Een lage ecologische voetprint is onder meer bereikt door vooral gebruik te maken van duurzaam geproduceerde, hergebruikte en lokale materialen in plaats van cement. Ook is vooral met lokale bedrijven gewerkt.