Het bedrijf West-Duitse luchtreclame (WDL) beschikt onder meer over een zeppelin die het bedrijf boven het Ruhrgebied laat vliegen. Tot voor kort werd een met textiel beklede hal op de luchthaven Essen-MĆ¼lheim tijdens de wintermaanden gebruikt voor accommodatie en onderhoud. Omdat de lichte structuur van het bestaande gebouw oud begon te worden, gaf de WDL opdracht aan het kantoor Smyk Fischer om een nieuwe hangar te ontwerpen.
Zie voor een uitgebreide reportage over dit gebouw ons projectarchief
Vergelijkbaar met de afmetingen van een voetbalveld heeft de nieuwe hangar een lengte van 92 meter en een breedte van 42 meter . Het nieuwe gebouw heeft als basis een houten vakwerkconstructie die bekleed is met lichtgewicht aluminium. De constructie rust op vijftien houten dubbelscharnierende bogen.

Opvallend in de constructie zijn de scharnierpunten die zijn uitgevoerd als houten verbindingen. Minimaal zo bijzonder zijn de twee poortvleugels. Deze wegen elk 72 ton en kunnen bewegen door vier elektromotoren met een vermogen van 80 pk. De architecten geven aan dat ze door de keuze van hout als bouwmateriaal ruim 150 ton CO2 hebben bespaard.
Naast de keuze voor een houten constructie, werd de CO2-besparing ook mogelijk gemaakt door hergebruik van sloopmateriaal. Dit materiaal is afkomstig van het vorige gebouw. Zo zijn de kapotte funderingen gebruikt als basismateriaal voor de nieuwe halvloer.