Ga naar hoofdinhoud

Demontabele ICB post van CLT

    In samenwerking met Sweco ontwierp Gortemaker Algra Feenstra architects de nieuwe ICB-post van ProRail in Utrecht. ICB staat voor Incidentenbestrijding en is verantwoordelijk voor het ‘vrijbaan maken’ na een incident op het spoor. 24 uur per dag, 7 dagen per week. In de bijbehorende post worden dan ook speciale voertuigen ondergebracht Ă©n onderhouden.

    Bij het ontwerp van de post stonden de thermen ‘duurzaam’ en ‘energieneutraal’ centraal. Deze zijn door de architect ingevuld door onder meer een groendak met daklichten en PV-panelen op het zuiden. Verder is een warmtepomp toegepast en is als bouwmateriaal gekozen voor CLT elementen.

    Door dit kruislings verlijmde hout in losse elementen te verwerken, is de constructie niet alleen duurzaam, maar ook volledig demontabel. Hiermee is het een voorbeeld van een gebouw dat past binnen een maatschappij die naar circulariteit streeft. De noordgevel en tuinmuur zijn gemaakt van schanskorfnetten gevuld met hergebruikte keien.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer