Ga naar hoofdinhoud

MPG-aanscherping getoetst in de bouwpraktijk

    Veertien vooraanstaande ketenpartners uit de ontwerp-, techniek- en bouwsector gaan samen de duurzame bouwnorm MPG toetsen in de praktijk. Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) overhandigde dit plan vorige week aan het ministerie van Binnenlandse Zaken.

    De Milieuprestatie Gebouwen (MPG), de norm die de milieu-impact van een gebouw weergeeft, wordt vanaf 1 juli 2025 een stuk strenger. Dat betekent dat het moeilijker wordt om aan de eisen van de MPG te voldoen. Maar wat betekent dat in de praktijk van het bouwproces? Dat gaan de veertien partijen onderzoeken in een praktijktoets bij een achttal woningbouwprojecten.

    De veertien deelnemers

    De veertien partijen die meedoen aan de praktijktoets zijn Aedes, BNA, Bouwend Nederland, Cirkelstad, Dutch Green Building Council (DGBC), IMd, Koninklijke NLingenieurs, Lente Akkoord 2.0, Neprom, Nieman ingenieurs, Techniek Nederland, TNO, Veras en WE adviseurs. Het project wordt gefinancierd door het ministerie van Binnenlandse Zaken.

    Het idee van deze praktijktoets werd vorig jaar al geopperd door BNA in de klankbordgroep die zich bezighoudt met alle ontwikkelingen rond de MPG. “Wij zagen dat de impact van de strengere MPG op de hele samenwerkende bouwketen in eerdere onderzoeken nog onderbelicht was gebleven”, zegt Jurriaan de Bruijn, beleidsmedewerker bij BNA.

    De praktijktoets is niet in eerste instantie bedoeld als input voor de beleidsmakers in politiek Den Haag, maar vooral voor de ketenpartners in het veld: wat gaat een bouwteam bij een bouwproject merken van een aangescherpte MPG? Welke keuzes moeten er worden gemaakt? Hoe moeten opdrachtgevers de nieuwe MPG in hun uitvraag opnemen?

    Hout als constructiemateriaal

    Er zal worden gekeken naar verschillende ontwerpscenario’s. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de toepassing van hout als constructiemateriaal of bijvoorbeeld demontabel bouwen. De Bruijn: “Stel dat hout straks inderdaad beter uit de MPG komt dan nu het geval is, dan gaan wij in de praktijktoets vooral kijken naar welke consequenties dat dan voor het bouwproces gaat hebben.” Andere impactgebieden die BNA noemt zijn bijvoorbeeld betaalbaarheid, haalbaarheid en planning.

    Voorafgaand aan de praktijktoets zal eerst een desktopstudie plaatsvinden, onder leiding van TNO en de Dutch Green Building Council (DGBC), zegt DGBC-expert Laetitia Nossek. “We zullen daarin gaan onderzoeken wat de goede vragen zijn die we tijdens de praktijktoets kunnen gaan stellen. Het gaat dan niet alleen over: hoe haal je samen die norm? Maar ook over wie en hoe op naleving wordt gecontroleerd en welke onderdelen van een gebouw wel en niet binnen de reikwijdte van de MPG vallen”, aldus Nossek.

    MPG-aanscherping

    De laatste maanden is er veel te doen rondom de MPG, omdat er een nieuwe bepalingsmethode is voorgesteld, waarin veel meer milieu-indicatoren worden meegewogen dan in de huidige methode het geval is.

    Toen BNA de praktijktoets voorstelde, was nog niet veel bekend over deze nieuwe methode. “We kunnen bij onze praktijktoets gelukkig flexibel inspelen op de actualiteit”, zegt De  Bruijn. De planning is dat de desktopstudie in juni gereed is en de resultaten uit de praktijktoets tegen het einde van het jaar beschikbaar komen. “Als er uit onze praktijktoets nog aanbevelingen voor regelgeving komen die kunnen worden meegenomen, dan is dat mooi meegenomen.”

    Over hetzelfde onderwerp:

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

    Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer